Het Belscript

Een belscript is een onmisbare eerste basis voor marketing per telefoon. Als houvast, als toonzetter, als strategie. Met altijd ongeveer de volgende kern-ingrediënten: juiste verhouding info en emotie, onderbouwing en urgentie, relevantie en luchtigheid, duidelijkheid en doelgerichtheid, persoonlijk en professioneel. Het gesprek moet interesse oproepen, moet verleiden, moet overtuigen, moet leiden tot een resultaat en moet daarbij altijd sympathiek en gastvrij klinken.

En dat allemaal binnen de begrenzing van de paar minuten die voor het gesprek mogen worden uitgetrokken. Dan komt het aan op de juiste formuleringen, de juiste woorden die ook nog goed moeten aansluiten bij het niveau en profiel van de doelgroep. Maar zelfs het beste script is niet meer dan een dood paard als de marketeer er niet met veel schwung, spirit, alertheid en betrokkenheid leven in blaast.

C’est le ton qui fait la musique! Ook mag een script niet teveel knellen en dwingen maar tegelijkertijd moet er wel een soort eensluidendheid worden bewaakt. Maar een (groot)deel van het gesprek is niet te scripten en dat is maar goed ook.  Er kunnen onverwachte wendingen optreden, dan is de kunst om daar lenig mee om te gaan, de regie niet uit handen te geven en einddoel van het gesprek goed in het oog te houden. Daarbij vraagt de opdrachtgever ook vaak om in het gesprek  ruimte te bieden aan ‘de persoonlijke dialoog’ .

De juiste vraag stellen om de dialoog op gang te brengen is ook een hele kunst, bovendien moet het antwoord oprecht worden gewaardeerd en moet er tijd zijn om daar inhoudelijk op te reageren anders wordt meteen duidelijk dat de ‘open dialoog ‘niet veel meer is dan een marketingtruc om de klant sneller JA te laten zeggen.

Het belscript is nooit een statisch geheel , zodra het uit de printer rolt wordt het van alle kanten en door iedereen die ermee werkt wat aan bij gekneed en doorgeroerd. Accenten worden waar nodig verlegd, ervaringen met de doelgroep worden verwerkt, actuele input van de opdrachtgever wordt meegenomen, formuleringen worden aangescherpt en ook de musique die tenslotte de toon maakt, componeren we steeds naar  een hoger niveau voor de beste resultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*