Bedorven databases

Een bakje Chinees dat buiten de koelkast is bewaard, ontgaat je niet. Gedragen sokken melden zich onvermijdelijk. Maar van het overschrijden van de houdbaarheidsdatum van een database merk je helemaal niets.  De ooit met veel moeite verzamelde gegevensbestanden  van duizenden, tienduizenden, zelfs honderdduizenden adressen, telefoonnummers en emailadressen  verliezen onopgemerkt en razendsnel hun bruikbaarheid. 

Uiteraard geldt voor elke organisatie dat goed contact onderhouden met klanten en prospects van vitaal belang is. Dat contact kan verschillende doelen beogen, vaak gaat het om (pre-) sales, maar ook om service, loyaliteit en onderzoek. Voor de beste resultaten is het essentieel om over de juiste informatie te beschikken. Met de juiste informatie wordt zowel een hoog bereik gerealiseerd (met de juiste telefoonnummers, adressen en e-mailadressen), als een relevante boodschap overgebracht (omdat de doelgroep voldoet aan belangrijke vooraf vastgelegde criteria).

Daarom is databasemanagement zo belangrijk, hiermee wordt voorkomen dat veroudering van het gegevensbestand de effectiviteit van een campagne reduceert. En persoonsgegevens veranderen snel!

Enkele feiten op een rij

Elk jaar verhuizen in Nederland ongeveer 1,5 miljoen personen. Dat is jaarlijks één op de 11 inwoners. Gemiddeld verhuizen Nederlanders 7 keer in hun leven wat neerkomt op eens in de 10 jaar. Dit geldt niet voor iedere leeftijdscategorie in even sterke mate; jongeren verhuizen veel vaker dan ouderen (Bron: Planbureau voor de leefomgeving).

Gelukkig nemen mensen hun vaste telefoonnummer regelmatig mee wanneer ze verhuizen, waardoor telefoonnummers iets minder snel verouderen dan huisadressen. Nog altijd hebben 7,1 miljoen huizen en bedrijven in Nederlan een vaste telefoonlijn. Ook mobiele nummers blijven redelijk stabiel. De houdbaarheid van e-mailadressen is echter wel van kortere duur. Het blad CRM magazine concludeert op grond van onderzoek dat 31 procent van alle e-mailadressen elk jaar verandert.

En hoe zit dat met betrekking tot de doorstroom van personeel (lees ook: contactpersonen)? De tijd dat mensen hun hele leven lang bij één bedrijf werkzaam waren is voorbij. Gemiddeld veranderen mensen tegenwoordig 10 tot 15 keer van baan in hun leven. Ook daar zijn jongeren het meest mobiel. Werknemers tussen de 15 en de 24 werken gemiddeld 2,4 jaar bij een werkgever. Dit aantal jaren loopt langzaam op naarmate mensen ouder worden. De leeftijdsgroep 55 tot 64 is het meest honkvast en werkt gemiddeld 15,4 jaar voor een werkgever.

Ook blijkt uit gegevens van het CBS dat hoe langer men bij een bedrijf werkt, en hoe groter het bedrijf is, hoe minder men geneigd is van baan te wisselen. Hoogopgeleiden (HBO/WO) veranderen vaker van werkgever dan lager opgeleiden.

Hoe kan op een realistische manier met de onvermijdelijke veroudering van persoonsgegevens worden omgegaan? En hoe kan deze veroudering worden tegengegaan?

Door de database dagelijks in leven te houden; dus checken en aanvullen bij elk contact, maar dat spreekt voor zich.. Het voeren van telefonische servicegesprekken is een perfecte manier om de gegevens te actualiseren en tegelijkertijd de relatie met de achterban te versterken. Ditmeijers’ voegt deze service toe aan elke campagne die wordt uitgevoerd. Hierbij wordt elke naam, adres en overige persoons-/bedrijfsgegevens gecheckt, gemuteerd en aangevuld. Mooie bijkomstigheid is dat zo’n gesprek ook kan leiden tot extra omzet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*